تاثیر تجارت الکترونیک بر مدیریت زنجیره تامین

تاثیر تجارت الکترونیک بر مدیریت زنجیره تامین

از دیدگاه مدیرعامل تجارت الکترونیک پارس کیان آراد کویر

تجارت الکترونیک یکی از نتایج فناوری های جدید و توسعه ارتباطات و اطلاعات است و فقط تجارت و خرید و فروش برروی اینترنت نمی‌باشد بلکه به معنی تجارت سودمند در همه سطوح عملیاتی است. مدیران اجرایی به خوبی میدانند که تجارت الکترونیک برای داشتن فعالیت های موثر و کارا بسیار حیاتی است.

ییک زنجیره تامین شامل همه مراحل درگیر برای اجرای سفارش مشتری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌باشد. زنجیره تامین فقط شامل تولیدکننگان و supplier ها نیست انتقال دهننده ها، انبار ها، خرده فروشان و مشتریان را نیز در بر میگیرد.

رقابت های جهانی بر Businessها و تمام زنجیره تامین فشار هایی را وارد کرده و باعث شده است که هزینه هارا آنقدر کاهش دهند تا بتوانند در تجارتشان به سود برسند. در نتیجه اکثر شرکت های آمریکایی با شرکای خود در تلاش بودند که عملیات زنجیره تامین را آسان سازند. آنها به تدریج تکنولوژی مدیریت زنجیره تامین بر پایه وب را پذیرفتند. فرایند های کلیدی شامل به اشتراک گذاشتن کاتالوگ توصیف کالا، اطلاعات در مورد وضعیت سفارش، داده در مورد موجودی انبار، پیش بینی و طرح ریزی تقاضا برروی اینترنت می‌باشد. SCM ستون فقرات و یک مولفه بسیار مهم در تجارت الکترونیک است. کارایی زنجیره تامین به معنی داشتن کالای صحیح در مکان مناسب، در زمان درست می‌باشد که میتواند هزینه مالی را ذخیره و کاهش دهد، نقدینگی را افزایش و باعث برگشت سرمایه با سرعت بیشتر می‌شود.